vrijdag 26 oktober 2012

Torta Caprese

In navolging van onze 'fantastische' reis naar de Amalfikust deze zomer, en in het bijzonder dus Capri,  heb ik enkele receptjes meegebracht waarvan hier dus de eerste.Volgens de overlevering zouden 2 Oostenrijkse zusters het recept uitgevonden hebben: het is een geslaagd huwelijk tussen de amandelen van de streek en de chocolade van Oostenrijk en omdat ik verslaafd ben aan chocolade en amandelen is dit het ideale dessertje...
.De Italiaanse keuken is trouwens mijn absolute 'numero uno' ! Ik hou van de eenvoud en de puurheid van de gerechten. Torta Caprese is één van de topdessertjes als je aan de Amalfikust verblijft. Ik geef het toe: het is een een caloriebommetje, maar zooo lekker en eenvoudig te maken...Volgens mij kan dit gewoon niet misgaan!

Nodig:
* 300 g gemalen amandelmeel
* 250 g zachte boter(boter die je een tijdje uit de koelkast laat liggen)
* 250 g fijne suiker
* 5 eieren , gesplitst- klop de eiwitten op tot ze pieken vormen
* 125 g chocolade 70 % cacao in stukjes  & gesmolten: ik zet de chocolade in een vuurvast schoteltje in de   over als ik ze net aanzet om op te warmen tot ze gesmolten is, maar je kunt ze ook in de microgolfvoven of au bain- marie smelten.


Bereiding:
Warm de oven voor op 180 ° C en maak een springvorm van 25 cm doorsnede klaar: smeer in met een beetje boter en bekleed met bakpapier. Ik maak eerst een ronde vorm voor de bodem en bekleed de wanden met 'stroken' bakpapier die net iets hoger komen als de wand van de vorm. Meng de zachte boter met de suiker tot deze luchtig & smeuïg is. Voeg 1 voor 1 de dooiers toe & daarna de gesmolten en licht afgekoelde chocolade.Meng het amandelmeel onder het mengsel en spatel als laatst de opgeklopte eiwitten erdoor. Zet 45 à 50 min in de oven. Je zult in elk geval geen volledig uitgedroogde taart krijgen, maar dat wil je trouwens niet! Ze zal heerlijk smeuïg smaken en in elk geval niet lang op je aanrecht blijven staan...
Buon Appetito ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten